https://www.agr-gps-app.be

De AGR-GPS app burenregeling
​Hier vind je het antwoord op al je vragen om snel te kunnen starten, mét de juiste app!

A | WAAROM & WANNEER GEBRUIK JE DE AGR-GPS APP BURENREGELING?

1 | Wat is het verschil tussen de AGR-app voor erkende mestvervoerders en de AGR-app burenregeling? Wanneer moet de AGR-app burenregeling gebruikt worden?  

A) AGR-APP burenregeling
Vanaf 1 augustus moet het vervoer met een burenregeling van vloeibare dierlijke mest naar landbouwers met percelen in gebiedstype 2 of 3 altijd gebeuren met een AGR-app. De nieuwe app moet je gebruiken als je een landbouwer bent met percelen in gebiedstype 2 of 3. Om aan deze verplichting te voldoen, moet de partij die de mest vervoert (dat is altijd de aanbieder of afnemer van de mest) gebruikmaken van een AGR-app. De aanbieder en de afnemer van de burenregeling moeten goede afspraken maken wie de mest vervoert en wie dus in de toekomst gebruik moet maken van de AGR-app. 


B) AGR-GPS APP voor erkende mestvervoerders
Los van de burenregeling is het sinds 2012 verplicht voor elk transportmiddel, ingezet door een erkende mestvoerder voor het vervoer van dierlijke mest of andere meststoffen, om voorzien te zijn van een AGR-GPS toestel. De signalen die geregistreerd worden, gaan via een GPS computerserver rechtstreeks in realtime naar de Mestbank. Daarnaast moet het chassis van elke erkende oplegger of aanhangwagen met een sensor worden uitgerust. Deze sensor geeft aan met welke laadruimte het mesttransport moet gebeuren.


Check via onze handige mestwijzer of de verplichting om de AGR-GPS APP burenregeling ook voor jou geldt:


2 | Kan je tegelijkertijd aan dezelfde burenregeling rijden?

Je kan inderdaad gelijktijdig eenzelfde burenregeling rijden onder voorwaarde dat je met twee verschillende combinaties rijdt, en uiteraard dat de chauffeur per trekker een andere login gebruikt. Dankzij onze agr app kan je tot 3 ritten, al dan niet van dezelfde burenregeling, gelijktijdig rijden.

B | OVER VEILIGHEID & PRIVACY

1 | Hoe weet ik dat de AGR-app burenregeling veilig is?
All-Connects waakt erover dat je persoonlijke gegevens en je gps-positie in een volledig beveiligde omgeving bewaard worden. De locatiegegevens worden enkel verstuurd naar de mestbank en worden verder niet gebruikt. Uw privacy wordt verder dankzij de GDPR wetgeving beschermd. Je kan onze app GRATIS* downloaden in de Google Play Store (voor Android) of in de App Store (voor iPhone en iPad). De AGR-app van All-Connects is erkend door VLM en heeft de vereiste licenties en certificaten. Bovendien worden alle apps door Google en Apple zelf grondig getest en gekeurd alvorens ze de apps beschikbaar maken in hun store. Zo bent u er in eens van verzekerd dat je een virus- en malwarvrije app downloadt.

* De app zelf is gratis. Je neemt daarbij een jaarlijks abonnement om de app te gebruiken.


2 | Ben ik altijd zichtbaar voor de VLM via deze app?
Neen, de mestbank krijgt de melding pas binnen als je op de knop LADEN drukt. Op dat ogenblik wordt je GPS-positie doorgestuurd naar de VLM en kunnen ze je volgen. Elke 5 minuten wordt automatisch een nieuwe GPS-positie verstuurd; en dit gaat door tot op het moment dat je op de knop EINDE drukt. Vanaf dan kan de VLM je niet meer volgen. Dus enkel tijdens een mestrit, tussen het LADEN en LOSSEN/EINDE is je locatie gekend bij de VLM.


3 | Ik ben vergeten op LOSSEN te drukken. Moet dat gemeld worden aan de mestbank?
Dit kan natuurlijk al eens gebeuren. In principe kan je de mestrit niet afsluiten vooraleer je de verschillende stappen hebt doorlopen. Wil je de rit beïndigen door op EINDE te drukken, en je merkt dat je vergeten bent op LOSSEN te drukken? Dan rijd je best terug naar de losplaats, en druk alsnog op LOSSEN, en daarna op EINDE.  Is dit niet mogelijk? Dan druk je zo snel mogelijk op LOSSEN en EINDE. We raden je aan dit ook even te melden aan de VLM voor de volledigheid. De LOS-locatie is immers dan niet correct geregistreerd.

4 | Kan ik de mestrit volgen via de gsm?
Neen, we hebben ervoor gekozen om de app op de smartphone eenvoudig en gebruiksvriendelijk te houden voor de chauffeur. De historiek van je gereden ritten (tot een jaar terug) kan je op je desktopapplicatie bekijken, in een handig overzicht en op een landkaart.

5 | Wat gebeurt er als je een stap vergeet in de cyclus, en al op een andere locatie bent?
Dit kan natuurlijk wel eens voorvallen. Je hebt dan twee mogelijkheden: ofwel rijd je je terug naar de vorige locatie, ofwel druk je op de actieknop op de huidige locatie en ga je zo verder tot je de cyclus afgerond hebt. Best wel even een e-mail naar de VLM sturen om de fout aan te geven.

6 | Hoe nauwkeurig is de registratie als je dicht bij de rand van een veld staat? 
De nauwkeurigheid van het GPS signaal is enorm afhankelijk van diverse omgevingsfactoren. De VLM is op de hoogte dat de nauwkeurigheid gemiddeld genomen tussen de 3 tot 15 meter bedraagt. Als je dus een laad- of losbericht zou sturen waarbij de locatie niet optimaal en zogezegd op een ander perceel zou registeren, dan zal de VLM er ook rekening mee houden dat het een afwijkende nauwkeurigheid kan zijn.


7 | Kan de VLM zien hoe dicht je bij waterlopen bemest?
Er worden tussentijdse locaties doorgestuurd van zodra je op START laden drukt, tot het moment dat je op EINDE lossen klikt. De nauwkeurigheid van deze locaties zijn enorm afhankelijk van je GPS ontvangst waardoor de VLM nooit 100% zeker kan weten hoe dicht je bij een waterloop hebt gelost. De locaties die de VLM krijgt, kan je op je desktopapplicatie in het overzicht van de gereden ritten en op de kaart bekijken. Zo weet jij ook wat de VLM juist heeft ontvangen. Normaal gezien kan de VLM - enkel op basis van de data verkregen via de AGR-GPS app - geen boete uitschrijven voor het lossen van de mest te dicht bij een waterloop.

C | HOE WERKT DE AGR-GPS APP?

1 | Werkt AGR-app burenregeling op elke smartphone? Kan ik de app ook downloaden op een tablet?
De AGR-app burenregeling van All-Connects werkt zowel op Android als iOS software, en kan zowel op smartphone als tablet (mits simkaart) geïnstalleerd worden. Onze app, erkend en gevalideerd door VLM, kan je gratis downloaden in Google Play en App Store:

   

2 | Ik heb niet de nieuwste smartphone; zal de burenregeling app wel werken op mijn gsm?
De AGR-app burenregeling is een kleine mobiele applicatie die niet veel geheugen inneemt. Daarom kan je de app op de meeste toestellen probleemloos downloaden: op een Android smartphone of tablet met softwareversie 7.0 of hoger, en voor iPhones en iPads met een softwareversie iOS 12.0 of hoger.


3 | Bij ons is het niet altijd dezelfde chauffeur die zal rijden; moet ik dan voor elke smartphone een apart abonnement nemen?
Neen, zeker niet! Je kan de app gratis downloaden op een onbeperkt aantal smartphones of tablets. Met 1 jaarabonnement krijg je 3 logins, zodat je met meerdere toestellen kan werken.


4 | Hoe kan ik zien of mijn mestritten correct zijn geregistreerd?
Je kan ten allen tijde de historiek van alle gereden ritten raadplegen, en zien wat doorgestuurd is naar de VLM.



5 | Ik ben niet zo handig met moderne technologie. Gaat dat wel lukken om dit zelf te downloaden en ermee te werken?
Je kan gerust zijn: All-Connects heeft ervoor gezorgd dat de AGR-APP burenregeling heel gebruiksvriendelijk is, en snel werkt. De app is zo ontwikkeld dat je niets verkeerd kan doen; je volgt de duidelijke instructies op en krijgt telkens een bevestiging na een actie. 

  

6 | Ik wil de AGR-app voor meerdere bedrijven gebruiken. Kan ik dat met jullie AGR-GPS-app en hoe werkt dat dan?

Ja, dit kan zeker, maar let wel op: de mestbank laat niet toe dat in de app het AGR-nummer gewijzigd wordt. Voor elk bedrijf dat over een eigen BTW-nummer beschikt, ben je verplicht een apart AGR-nummer aan te vragen bij de VLM, en je neemt voor ieder bedrijf dus ook een apart abonnement. Je krijgt van All-Connects per bedrijf een aparte account met eigen logingegevens. Gelukkig hoef je wel geen extra toestel te nemen: je gebruikt dezelfde app op je smartphone of tablet voor de verschillende accounts. Je kan inloggen als bedrijf A, en de AGR-app gebruiken om een mestrit voor bedrijf A te rijden. Wil je vervolgens een mestcyclus doen voor bedrijf B? Dan log je uit, en log in je terug in met de logingegevens van bedrijf B. Op deze manier kan je telkens wisselen tussen verschillende accounts/bedrijven.


7 | Hoeveel voertuigen kan ik maximaal aanmaken in de app?

Er is geen limiet op het aantal voertuigen of burenregelingcontracten die je aanmaakt op de desktopapplicatie. Iedereen kan op de eigen smartphone de app gratis downloaden vanuit Google Play of de App Store. De app voorziet 3 logins, wat wil zeggen dat er 3 chauffeurs tegelijk op hun smartphone een mestrit kunnen opstarten, elk via de AGR-GPS app op de eigen smartphone geïnstalleerd.

8 | Kunnen 2 voertuigen met dezelfde login tegelijkertijd rijden?

Neen, ze kunnen niet met dezelfde login rijden, omdat elke mestrit apart moet geregistreerd worden. De app voorziet 3 logins, wat wil zeggen dat er 3 chauffeurs tegelijk een mestrit kunnen opstarten, elk via de AGR-GPS app op de eigen smartphone geïnstalleerd.

9 | Hoe werkt het als je maar een halve ton lost op een perceel? Wij lossen in een teragator; wat als deze nog niet helemaal leeg is?

De mestbank is ervan op de hoogte dat je nooit het volledige laadvermogen van het voertuig kan vervoeren. Een kleine afwijking kan hierdoor geen kwaad. 

10 | De laatste stap in de mestcyclus is EINDE. Is dit gedaan met lossen of gedaan op het perceel?

EINDE lossen wordt gebruikt als je mestton volledig leeg is. Er is ook een LOS bericht naar de VLM gestuurd. Wil je meerdere percelen met één vracht van één burenregeling contract rijden? Dit doe je door op LOSSEN te duwen op perceel 1, dan door te rijden naar perceel 2 waar je nogmaals op LOSSEN drukt. Is je vat leeg of zijn alle percelen gereden? Druk dan op EINDE, terwijl je nog op de locatie van je laatste perceel staat.


11 | Kan je 1 vracht op meerdere losplaatsen lossen?

Zeker weten! Zoals in het vorige puntje reeds gemeld, kan je via de app een mestrit starten voor 1 vracht, en de ton leegmaken door op verschillende losplaatsen te lossen. Je klikt telkens op de knop 'LOSSEN'. Is de ton helemaal leeg? Dan klik je op 'EINDE' om de mestritcyclus af te sluiten.


D | STARTEN MET DE AGR-GPS APP

1 | Waar kan ik de AGR-app burenregeling aanschaffen?
Onze All-Connects AGR-GPS app kan je GRATIS op je smartphone of tablet installeren vanuit de Google Play Store (voor Android) of de App Store (voor iPhone en iPad). Je abonnement bestel je bij ons of bij onze lokale partner IDE SERVICE in Pittem: 


 03 289 55 35  | hello@all-connects.com | Satenrozen 3 | 2550 Kontich    

051 46 66 18 | info@ideservice.be Meulebekestraat 68 | 8740 Pittem


2 | Hoe weet ik dat ik een veilige AGR-app aanschaf?

Bij All-Connects kies je een 100 % veilige app, die je persoonlijke gegevens en je GPS-posities veilig bewaren en correct doorstuurt naar VLM. Onze AGR-app burenregeling is beschikbaar voor Android toestellen in de Google Play Store, en voor Apple toestellen in de App Store - 100% virus- en malwarevrij! 

    





 

Of kopieer de rechtstreekse websitelink hieronder in je browser:

ANDROID | GOOGLE  https://play.google.com/store/apps/details?id=com.allconnects.agrapp

IPHONE| APPLE  https://apps.apple.com/be/app/agr-app/id1520223534 


3 | Hoe vraag ik mijn AGR-nummer aan?

Je vraagt je AGR-nummer rechtstreeks aan bij de VLM.  Je kan via de knoppen hieronder de handleiding downloaden of naar de website surfen waar je de informatie ook terugvindt. Het is belangrijk dat je dit tijdig doet zodat je met alles in orde bent voor je begint te rijden. En houd er zeker rekening mee dat VLM een overheidsinstantie is, en tijdens bepaalde (verlof)periodes niet bereikbaar is voor ondersteuning.

                     



4 | Hoeveel kost de burenregeling AGR-GPS app?
Met een AGR-app jaarabonnement kan je voordelig en onbeperkt mestritten rijden.  Je betaalt een vast bedrag van 59 euro. Bestel je AGR-app burenregeling in enkele klikken bij All-Connects:

        

5 | Zijn er nog extra kosten verbonden aan de aankoop van de app?
Neen, zeker niet. De prijs is ‘all-in’, inclusief 24/7 HELPDESK tijdens het mestseizoen.


E | ANDERE VRAGEN

1 | Moet er voor ieder mesttranssport een nieuw AGR nummer worden aangevraagd bij de mestbank?  
Als je verplicht bent om je mesttransport via burenregeling te registreren, vraag je bij VLM een AGR nummer aan. Dit AGR nummer is gelinkt aan jouw bedrijfsnaam en landbouwnummer. All-Connects heeft het AGR nummer nodig om jouw account aan te maken, zodat je met AGR-GPS app je mestritten kan uitvoeren en registreren. Per burenregeling die je hebt afgesproken (Dat kan een afnemer van je mest zijn, of een bedrijf/gemeente waar je mest gaat ophalen), vraag je bij VLM een burenregelingcontract aan. Deze contracten geef je in op het online platform app.agrapp.be via de knop CONTRACTEN in het menu links op het dashboard.  Als een chauffeur in de online app op zijn gsm een mesttransport wil starten, selecteert hij het relevante contract.

2| We gaan een tweede tractor bijkopen. Moet ik dan weer een nummer aanvragen?  
Als de tractor wordt ingeschreven op het bedrijf waarvoor je reeds een AGR nummer hebt aangevraagd, dan moet je geen nieuw AGR nummer aanvragen. De huidige procedure voor de uitbreiding van een nieuwe tractor is nog niet uitgewerkt door de vlm, dus je moet je nieuwe tractor nog aanmelden door een mailtje te sturen naar vervoer.oost@vlm.be of vervoer.west@vlm.be, met jouw bedrijfsgegevens en de identificatiegegevens van de tractor.

3| Is de app gelinkt aan een BTW nummer of mestbanknummer (AGR nummer)?  
Als je verplicht bent om je mesttransport via burenregeling te registreren, vraag je bij VLM een AGR nummer aan. Dit AGR nummer is gelinkt aan jouw bedrijfsnaam en landbouwnummer. All-Connects heeft het AGR nummer nodig om jouw account aan te maken, zodat je met AGR-GPS app je mestritten kan uitvoeren en registreren. Per burenregeling die je hebt afgesproken (Dat kan een afnemer van je mest zijn, of een bedrijf/gemeente waar je mest gaat ophalen), vraag je bij VLM een burenregelingcontract aan. Deze contracten geef je in op het online platform app.agrapp.be via de knop CONTRACTEN in het menu links op het dashboard.  Als een chauffeur in de online app op zijn gsm een mesttransport wil starten, selecteert hij het relevante contract.

4| Kan ik meerdere keren lossen, of moet ik telkens een nieuwe cyclus starten?  
Jazeker, je kan meerdere keren lossen; en je beëindigt dan het lossen met te drukken op EINDE. Als je binnen je burenregelingcontract op verschillende plekken wil lossen, kan dit binnen 1 mestrit. Je klikt dan telkens opnieuw op LOSSEN, tot je ton leeg is. Daarna druk je op EINDE.

5| Wat gebeurt er als een stuk perceel dicht bij de bossen ligt, en er geen bereik is?
Het is heel belangrijk dat je bij de start van de cyclus een 4G signaal hebt. Als dan je signaal wegvalt tijdens de rit slaagt het systeem sowieso de informatie op. Je voert dan de stappen laden - lossen - einde verder uit en van zodra je terug een 4G signaal hebt worden de gegevens dan doorgestuurd.

6| Moet je niet het soort mest vermelden, bijvoorbeeld mest van zeugen of mestvarkens?
Neen, de mestbank vereist deze informatie niet.

7| Kan ik 20 keer een half vat lossen, bijvoorbeeld bij natte omstandigheden?
Ja, dit is mogelijk in de app kies je eerst het trekkende voertuig, hierna de aanhangwagen en bij de aanhangwagen kan je kiezen hoeveel ton je vervoert. 

8| Kan ik met 1 gsm 2 mesttonnen bedienen?
Neen, dit is niet mogelijk. Een app kan slechts 1x op een gsm gedownload worden. Als je op deze app een mestrit start, kan je tegelijk met dezelfde app niet een nieuwe cyclus opstarten.  Dankzij de drie beschikbare logins kan je wel tegelijkertijd 3 mestritten uitvoeren, weliswaar met het gebruik van 3 smartphones.

9 | Kan een loonwerker dit systeem ook gebruiken?
De wetgeving voor mestvervoer geeft aan welke spelregels gelden voor mestvervoer. Als de loonwerker een erkende mestvervoerder is, dan kan hij nooit een AGR APP gebruiken. Hij kan alleen maar ritten uitvoeren waar de trekkende voertuigen zijn voorzien van een AGR GPS systeem. Dit systeem is geïnstalleerd in de cabine, en de mestritregistratie gebeurt via dit systeem. Als de loonwerker geen erkende mestvervoerder is, en zelf ook een landbouwersnummer heeft, dan kan hij in principe een burenregelingcontract uitvoeren. Echter gebeurt dit - denken wij - nooit in de praktijk.


Ontdek hoe het werkt in de praktijk